Allemaal blijde gezichten met de puzzels, ontvangen uit Ned ( zie ook
nieuwsbrief St. Josephschool)

Raymond Buth (projectleider) en ma Veldema (weduwe Jan Veldema),
staande bij de prachtige poster gemaakt door familie Buth.
Hartelijk dank!

benefiet2

Raymond

Dozen

Geef vrijwillig aan Stichting Jan Veldema.
Op zondagmiddag 19 januari a.s. vindt voor de 10e keer het garageconcert plaats in de showroom van Garage Kreijne-Midland. In de vorige Hooglandercourant heeft u kunnen lezen dat Zangstudio Annemiek Maissan het concert gaat verzorgen, samen met haar leerlingen. Naast dit concert kunt vooraf, in de pauze en na afloop genieten van een kunst expositie met werk van Suzanne Compaan. Zij is beeldend kunstenaar. Dit werk zal een aantal weken te zien zijn in de showroom van deze garage.
Dit garageconcert begint, zoals altijd, om 14.30 uur en wordt al 10 jaar gratis aangeboden door de Ondernemerskern Hoogland. Sommigen onder u denken dat het een wandeltocht zal worden, maar het is een VIRTUELE wandeltocht door Hoogland. Dus u kunt zittend genieten van een bijzonder concert.
De organisatoren van dit garageconcert willen u daarom uitnodigen om na afloop van dit concert een vrijwillige bijdrage te geven aan de Stichting Jan Veldema te Utrecht Een van de bestuursleden van deze stichting is Hooglander Raymond Buth. Hij is al 10 jaar actief bestuurslid van deze stichting. Beide jubilea momenten zijn de reden om aan de vooravond van dit concert aandacht te vragen voor wat hij zoal doet voor deze stichting.

1 uit 100

In het dagelijks leven is Raymond fysiotherapeut in zijn praktijken: Medisch Centrum “Nieuwland” en Fysiotherapie Praktijk Buth/Leenknegt in Liendert. Fysiotherapeut zijn doet hij met hart en ziel en met de nodige passie. Hij is getrouwd met Ruth JŁtte en hij heeft 2 kinderen Benjamin en DaniŽl. Samen met hen doet hij vele activiteiten, zoals op bezoek gaan bij zijn voetbalclub Ajax. Ook vinden we hem, samen met “de Donderdag 8”, regelmatig op de tennisbaan van Tennis Club Hoogland. Als we hem vragen wat zijn grootste passie van de 1 uit 100 activiteiten is dan is het wel het werken aan een beter bestaan voor zijn vaderland Suriname. Hij laat dit zien in zijn werk voor de Stichting Jan Veldema. Graag vertelt hij over de doelstelling van deze stichting.
De Stichting Jan Veldema heeft ten doel bekendheid te geven aan de persoon en de ideeŽn van de Surinaamse Nederlander Jan Veldema, en die ideeŽn, welke een humanitaire grondslag hebben, daadwerkelijk in praktijk te brengen, vooral waar het er om gaat de economisch en de sociaal achtergestelde te ondersteunen, zowel financieel, materieel en immaterieel.
Voor deze stichting organiseert Raymond regelmatig acties. Je kunt dan denken aan educatieve en medische projecten om de Jan Veldemaschool en het Diaconessen ziekenhuis in Paramaribo te voorzien van allerlei schoolmiddelen en medische artikelen. Zo heeft hij al vele schoolboeken verstrekt aan deze school en andere basisscholen in Suriname. De schoolboeken zijn bijeengebracht door leerlingen van de Katholieke basisschool St. Joseph te Hooglanderveen en de Katholieke basisschool De Tafelronde te Amersfoort. Raymond zorgt er ook voor dat de huidige gezondheidszorg in Suriname geoptimaliseerd wordt met de kennis en de middelen. Dit doet hij door medische apparatuur, -hulpmiddelen en verband-, verpleegmiddelen bij elkaar te brengen en te geven aan het Diaconessenhuis te Paramaribo en aan de Surinaamse Tandheelkundige Vereniging. Al deze goederen worden bijeengebracht vanuit giften in natura vanuit organisaties en bedrijven die actief zijn in Nederland. Recentelijk heeft hij van het Meander Medisch Centrum diverse medische verbandmiddelen gekregen. Bijzonder is dat hij bij de medische apparatuur veelal ook studieboeken geleverd krijgt, zodat artsen en verpleegkundigen de nodige kennis verkrijgen over hiermee om te gaan. Het verschepen van de genoemde artikelen naar Suriname wordt vanuit Nederland verzorgd. Voor de kosten van deze transporten vragen we alle gasten om een vrijwillige bijdrage.

Wie is Jan Veldema?

Jan Veldema was een onderwijzer die veel gedaan heeft voor het onderwijs in Suriname. Jaren geleden heeft zijn zoon Sam de ideeŽn die zijn vader had omgezet in een stichting. Sam was de beste vriend van Raymond, hij overleed plotseling in 2002 op veel te jonge leeftijd. Raymond wilde zijn werk samen met de familie Veldema voorzetten. Zelf zegt hij daarover: “De doelstelling van de stichting sprak mij aan, omdat ik het hier in Hoogland goed heb en ik vind het belangrijk om iets terug te doen voor mijn vaderland.” In de afgelopen 10 jaar heeft hij al veel bereikt in dat land. Om dit voor de komende jaren te kunnen continueren heeft hij veel geld nodig om alle transporten van goederen die hij in natura heeft ontvangen te kunnen bekostigen. Zelf zegt hij daarover: “Dit is een hele toer, omdat ik bij de fondswerving van de gelden altijd de vraag krijg: Wat ga je ermee doen? Het moeilijke is dat de gevers hun financiŽle bijdrage niet terug zien in de transporten die hiermee bekostigd worden”.

‘Ambassadeur’ van Suriname

Naast het fondswerven wil Raymond ook ambassadeur zijn. Hij geeft daarom ook voorlichting over zijn project aan groepen. Zo is hij een aantal jaren geleden met zijn vriendenclub “ de Donderdag 8” van tennisclub Hoogland naar Suriname geweest. Tijdens deze reis heeft hij laten zien van wat hij doet voor het land en met welke projecten hij bezig is. Ook liet hij zien hoe hij is opgegroeid in Suriname. Het heeft “de Donderdag 8” groep enorm geraakt. “Het is een klein stukje van mij wat ik hiermee heb laten zien. Ik heb in Suriname een leuke jeugd gehad.”
“Dit alles bindt mij met Hoogland”
Raymond vindt het idee van de organisatie van het garageconcert om de Stichting Jan Veldema te ondersteunen een geweldig mooi gebaar. Doordat hij al vele jaren in Hoogland woont, samen met zijn vrouw Ruth en zijn kinderen, heeft hij veel mensen leren kennen en ook een vriendenband met hen opgebouwd. Hij eindigt met de volgende reactie: “Dit alles bindt mij met Hoogland en ik hoop dat de Hooglanders mij hiermee op een andere manier leren kennen. Wat ik in mijn beperkte vrije tijd doe voor een 3e wereld land. Verder vind ik het ontzettend leuk dat ik aan de Hooglanders kan vragen: Hee help me, sponsor mij bij wat ik doe!” Voor Raymond is het een doel van 1 uit 100 wat hiermee wordt bereikt! Vooraf, tijdens de pauze en na afloop zal hij e.e.a. laten zien over zijn drijfveren en wordt u gevraagd om een vrijwillige bijdrage te geven die passend is bij een concertbezoek!